Scouting-technieken-weekend 2 en 3 november 2012

Eindelijk was het weer eens tijd voor een weekend en (bijna) alle kabouters waren van de partij. OP vrijdagavond kregen de kabouters van de gidsen les in knopen aan het einde van de “les” kende iedereen de platte knoop, de mastworp en de kruissjorring. Na een iets lekkers en deen drankje werden er samen met de gidsen buiten nog een paar spelletjes gespeeld. Toen de gidsen weg waren werd het tijd om de slaapplaats in orde te maken en echte scouts kunnen dat natuurlijk zonder hulp van hun vader en/of moeder. We hadden veel nieuwe kabouters deze keer en dus ook veel nieuwe knuffels, Tijd dus om ook de knuffels eens aan iedereen voor te stellen. Na een lekker drankje en een zakje chips bij het kampvuur, was het tijd om de slaapzak op te zoeken. Maar zoals gewoonlijk werd er voordat het rustig was nog flink gekeet in de zaal.

De andere ochtend gingen we na het ontbijt verder met scoutingtechnieken. De kinderen konden kiezen uit vier activiteiten: Tafelvuur maken, Geocaching, Morse seinen en  Kaart en kompas. In twee rondes werden de activiteiten uitgevoerd, zodat iedereen uiteindelijk de twee dingen die zij het leukst vond kon doen. Het was erg leuk. Ondanks de regen wisten de meiden een brandend tafelvuur te maken, waarbij de knopen dan de dag ervoor goed van pas kwamen. Ook de waypoints bij het geocachen werden goed gevonden. Berichten over seinen bleek nog best lastig en vergde veel van de concentratie, maar ook dat kunnen onze meiden prima. En Marc kreeg al verschillende verzoeken van de meiden of hij niet de aardrijkskunde les kon komen verzorgen om school, want dan is aardrijkskunde (met kaart een kompas) ineens heeeeeel leuk en interessant. Aan het einde van de middag behaalde de meiden allemaal het insigne scoutingvaardigheiden en konden ze moe maar voldaan naar huis.